Wednesday, June 1, 2011

janGan MaRAhhhh aaaaa.....

ahad yg lalu,kami sekeluarga ke pkns bangi utk mendapatkan beberapa buku utk DQ.kami keluar agak lewat,seusai solat asar.by the time kami settle dgn pembelian buku di situ,maghrib dah pun tiba.kandaku decided to perform solat at d nearest pertrol pump jer.so,to the nearest petrol pump we go...wushhh.since kami berhajat nak ke carre4 BTHO sbb nak elakkan kekalutan sejuta belia di Putrajaya utk belanja dapur bulanan.jadi kami ke petrol pump yg kaler ijo berhampiran uni TNB jerlah.

kebiasaannya,ku akan menunaikan solat dulu.tp,kali nie ku minta kandaku pergi dulu.bila tiba giliranku....aduishhh,telekung yg mmg selalu ada dlm kete tidak ku bawa rupernye.(biasalah..time uzur bw turun utk dibasuh,pastu dah lupa nak bw naik kete balik..ihiks').dgn ralat di hati,melangkah jua ke musolla petrol pump dgn sepenuh hati berdoa agar telekung yg diwakafkan di situ bersih (mcm kat ai.o.ai mall).sangkaan dan pengharapanku meleset.....kali nie totally diluar jangkaan.kotornye mmg diluar tahap kotor...yg amat kotor hokay!kuning,hitam,cekelat...seme kaler ada kat keliling muka telekung tu.tambah plak cuma ada telekung atas jer...kain telekung langsung takde.astaghfirullah.....sedih,geram,keciwa...semua ada.ku terus sarung tudung blk dan masuk ke kete semula.kandaku pelik tgk adindanya ini solat cepat giler..hehe.rupernye kandaku bgtau,belah lelaki pun sejadah2 yg ada seme dlm keadaan yg musyuk...alahai!
kemudian kami ke petrol pump ijo yg di tmn sg besi indah-lepas min3s.musollanye yg style baru,besar skit,telekung ada dua helai saja.tp,keadaan telekung itu masih kotor namun bley lg lah disarung walau menahan napas gak ler ku bersolat maghrib waktu itu...huhu.
kenapa ku rasa keciwa,sedih,geram....kenapa?ihiks'.ku tidaklah berapa arif dlm ilmu agama,malah ibadahku jua masih byk lg yg perlu dibaiki dan ditambahbaik.namun,ku rasa keciwa jua dgn saudagar2 myk ni yg rata2nye kalo dah petrol pump ijo tu kita bley tahu siapakah tuan punya.tengok dr nama syarikat pun bley tahu dan agak apa bangsa or to be specific agamanya.maaflah kalo ku tersilap kata...tp,tidakkah mereka mau mengutip keuntungan disamping mencari lebih barakah dlm hidup,rezki yg dicari itu.maksud ku di sini,apalah sgt harga telekung berbanding dgn keuntungan dr jualan myk tu.apalah sgt upah yg perlu dibayar utk membasuh telekung2 dan sejadah yg disediakan.bukankah apabila kita menjaga solat maka Allah akan menjaga kita...subhanallah,jagaan Allah itu luas maknanye.jgnlah di adakan musolla itu hanya kerna telah ditetapkan oleh syarikat mengikut plan yg disediakan.biarlah disediakan musolla itu dgn niat yg betul....kalo tidak,perkara yg sebegitu pasti tak berlaku.bayangkan pahala yg diganjarkan oleh-Nya setiap kali org selesa menggunakan telekung,etc yg ada,khusyu' yg diperoleh oleh org itu,insyaAllah ganjaran itu pasti dpt dikongsi oleh tuan punya petrol pump jua kan??!
kepada pengguna2 telekung wakaf di luar sana pun(tak kiralah di petrol pump maupun di musolla@surau ataupun masjid),sama2 lah kita menjalankan tugas sebagai pengguna jua.kalo bley,lipatlah semula,dan letakkan telekung semula dgn kemas.kalo bley jgnlah dlm keadaan muka tu basah lencun disarung terus telekung itu.apa2 pun,sy ucapkan ribuan terima kasih pd petrol pump ijo yg menyediakan musolla pd setiap stesen dan jua pd petrol pump kerang-merah kuning(stesen2 depa yg baru seme dah ada musolla).ia amat memudahkan pd ku dan kandaku utk menunaikan solat apabila ada anak2 kecil yg lasak...hehe.
moral of the story.....lenkali jgn lupa nak cek telekung ada ke dak dlm kete,kalo dak...haruuu.ihiks'
*******haVe a NiCe day,do come again,ya!**********

5 comments:

aNIe said...

Tulipurple... akak memang kalau pi musollah awam ni kadang terpaksa tahan hidung je... kadang ada rasa nak bawak balik basuh je telekung tu... geram tengok kotor giler... bukan susah nak basuh pun... rendam semalaman... mesin... bersih dan wangilah...

MULAN said...

hehehe... same2 here.. kalo takde telekung dlm kete dan kalo telekung kat temapt singgah tu tersangatlah uzor nya, mmg selalu angkat kaki laa.. rela cari yg lain.. unless waktu solat betol2 nk abis dah..

kadang tak paham kan, apa la yg susah nya nak basuh.. pastu kalo toilet busok & kotor ya amat.. memalukan ugama & bangsa je.. uweekkk..

sya said...

Kak sya dan anak2 selalu bawak telekong dalam kereta .. sejak solat duduk ni kak sya make sure ada kat tempat yg sesuai utk solat..

Kekadang kak sya terfikir kenapalah org2 ni boleh beli beg berjenama mahal2 simpan dalam almari tambah habuk tapi tak leh nak sedekah telekung elok2 kat RnR atau stesen minyak..

Tapi ada jugak yg jahat bila tgk telekong csntik aje masuk beg dan jadi harta.. kat RnR selalunya telekong terjaga sikit esp kat MEX sebab ada nota kalau telekong kotor masukkan dalam bakol nanti ada org amik cuci.. tapi yg kat pam stesen hijau tu... walaupun Islam tuanpunya .. keadaan sungguh terok

Irfa said...

salam tuan rumah..
saya banyak kali melalui situasi spt ini bila onthe way balik kg. sepanjang perjalanan.(salah sendiri lupa bawak telekong)

satu kali tu mmg rasa mmg nak muntah sgt2..dan terpikir takde ke org byk duit nak buat amal jariah?sedekah telekung kat surau2..byk pahala tu..sib baik kat klia ni suraunya bersih dan telekongnya tak de lah nazak sgt.

salam kenal..izin link yer

nur said...

salam..sentiasa jumpa situation cam nih tue yg slalu bw telekung sendiri..paling teruk pernah jumpa kat mydin alor setar..padahal baru je bukak tmpt tue tp telekungnya mmg the worst condition..bukan setakat keliling muka kat kain pakai pun leh kotor, pelik tul..anyway singgah ler blog sy gak kat http://precioushandsatelier.blogspot.com tgk bunga2 cantik mekar dlm cara berbeza ssuai utk deko umah anda..