Thursday, November 20, 2008

ciLi KeRiNg


sape tak kenal cili kering. ...ada orang panggil cili tu cabai atau lada.cili yg kecik tu lak cili padi,tak silap ada yg panggil cabai burung.ape ke siknifikasi padi dan burung tu pun tak taulah.gambau2 ni seme saje jer amik aritu...dah boring takde idea ape nak masak aritu,tengok2 cili kisar dah abis stock...kita posingkan cik cili kering nie dulu.
dlm proses nak menyediakan cili kisar nie,teringat aku pd satu kisah yg pernah terjadi setahun dulu....kandaku memang tak kuat pedas orangnye...lain lah pulak dgn aku yg antu pedas.jadi,bila dah jadi isterinya...setiap kali nak sediakan cili kisar nie...jenuh ler aku wat kajian nak mengurangkan kepedasan cili itu.aku pernah terbaca,kalu daun pokok cili tu byk kedut lagi kurang pedasnya (ke lagi kedut lagi pedas..hehe,sorry ek lupa lak).tapi,itu tak membantu gak..dah nama pun cili kering,idok ler ku beli dari pokoknya..mana nak tahukan.yang aku tahu,kalau cili tu berkedut,maka kurang ler pedasnya..yang licin tu..perghhh podasnya memang kaw..tapi sian lak kandaku kan.apa yg mampu aku wat,setiap kali nak wat cili kisar....sebelum direbus tu,jenuh ler aku gunting tiap2 satu cili itu...aku gunting memanjang dr ujung ke ujung.senang ler nak buang biji.dah gunting...ketuk2 bekas tu biar keluar lagi biji2 tu.pehtu rebusss...dah rebus sebelum masuk ke pengisar bersama bawang2,aku akan tarik keluar urat2 yg pegang biji tu sebanyak yg mungkin...perghhh,bayangkan....tak ker pijo jari jemari ku yg mulus itu..haha.takperlah..sayang kandaku punya pasalkan.
berbalik pada kisah yg berlaku setahun lalu...masa tu EA masih lagi dalam perut,DQ lak setahun lebih umurnya.satu petang,masa mommy sedang dok meramas cili kering yg dah direbus tu..DQ datang ke dapur kata 'mommyyy...miya yakkkk aaaa'.aku iyakan dulu,maklumler tgh kusyuk wat keja katakan.memandangkan DQ ni memang penggeli waktu tu,tokleh lambat bilas..aper lagi,menangis ler dia....dalam tak tahan nak dengar DQ merengek aku pun basuh tangan camtu jer,aku pun dukung ler dia naik atas.dah abis proses penyucian tu seme,sambung ler balik keje yg tergendala tadi,sambung mengisar pulak.selang 15minit kemudian,DQ datang ke dapur mengadu 'mommyyyy painnn....cikP*t painnn aaaaa'. 'laaaa..damia yak lagi ke?' 'noooooo,miya no yakkkk...uwaaaaaa...cikP*t paainnn mommyyyy' .aduishhh..waktu ni dia dah tak ketentuan sambil tangan dok pukul lampin bahagian depan,bukan belakang kalo dia yak...masa tu lah baru aku teringat....agaknye sebab aku lupa nak basuh tangan betul2 tadi.pijo ke gamaksnye anak dara ku ini.bila aku cek...betullah ape yg dijangka...merah padam dah cikP*t nye...sian DQ.aku letak ler krim sambil suh DQ anginkan,baring bawah kipas.....DQ menangis sampai terlelap....baru ler aku tutupkan lampinnye itu.sorry ek anakku....janji tak buat lagi!



******HaVe a NiCe day,do come again,ya!*******



13 comments:

Mulan said...

bior betol tulip.. kesian dq tu..!! pijor habis la si kecik tu..

Sya said...

Aduhai.. siannya sikecik tu.. sdgkan kita kena kat bhgn badan pun pijar inikan pulak bhgn lembut tu... sian dia

Kak sya kalau masak utk rumah tak kisah pedas atau tidak tapi kalau org order memang kak sya buat cam tulip buat.. gunting tengah dan ketuk2. Betulah orang kata kalau lebih kedut kurang pedas and kak sya cuba elak beli cili kat Tesco/c4 sbb cili2 yg dijual pedas sungguh

tulipurple said...

mulan
betul lah tu sis... :( tu lah,i learn fr d mistake.

tulipurple said...

sya
memang tak dpt dibayangkan sis...tak sanggup kenangkan muka DQ terlelap dgn airmata dia tu.
woooooOOooo....cili kering situ mmg pedas lg..yg kat jj punya lg ler 'powder de mak'...ahaks'

Neeza Shahril said...

orang tua pun pedih... ini pulak DQ yang setahun lebih... kesian dia.. nak kena babap mommy ni.. hehee..

cili padi tu mungkin sebab kecik cam padi.. tapi cili burung.. errr.. kalau burung betul memang le tak sama.. tapi kalau burung satu lagi tu.. ada gak rupa hahaha!!

tulipurple said...

neeza shahril
laaaariiiiiiii...ada org nak babap kite..ahaks'

kui kui kui kui.....sy tak pahamlah....hahaha!!

drNO said...

adoiii...siannya...
ish..ish...mummy dia ni mmg nk kena...babap je mummy ni neeza...

Kak Elle said...

makoi mesti panas tu salang kita bolih rasa di tgn apa lagi di situ...'bad mommy...bad mommy'....haha

silversarina said...

Kesiannya si kecik tu , kes 'dera' ni ..hehehe.

Cat Cat said...

Tulip,
Orang Perak panggil cili - cabai... Cili padi = cabai burung... Tu cakap orang Perak or Utara... Cabai sounds so kinky.. Hehe.

Purpleheart said...

Seram tengok gambar cili kering dengan cili padi.. kan cili kering tu pun dah pedas?

tulipurple said...

Kak Elle
aiyooo...teruk mommy kene nie..hehe,tak sengaja aaa...ahaks'

********************************
silversarina
tak dera aaa...mommy terlupa jer aaa...ihiks'

tulipurple said...

Cat Cat
so kinky aa its sound?hehe....allo amoi,u ipoh mali ka?


**********************************
purpleheart
tq for dropping by...
seram ek?sodappp tu..i sejak kawin ni,dah tak berapa antu pedas sgt ler gamaksnye...sesekali jumpa kaki pedas ilang rindu..hehe.